O czym należy pamiętać, tworząc własną strategię marketingową? Sprawdź, co radzą eksperci

O czym należy pamiętać, tworząc własną strategię marketingową? Sprawdź, co radzą eksperci

Total
0
Shares

Jak skutecznie promować produkt lub usługę? Jak budować trwałą przewagę nad konkurencją? W końcu, jak zwiększyć sprzedaż, a w efekcie – zyski przedsiębiorstwa? Odpowiedź na te wszystkie pytania można krótko zamknąć w dwóch słowach: strategia marketingowa.

Strategia marketingowa – najważniejsze elementy

Tworzenie strategii marketingowej najlepiej rozpocząć od określenia celu. Bez niego trudno Ci będzie ocenić, czy Twoje działania przynoszą w ogóle pożądane skutki. Cel to zatem podstawa sukcesu – powinien być jednak dobrze opisany. Można tutaj skorzystać np. z popularnej koncepcji SMART, według której osiągalny cel powinien być:

  • Konkretny (simple),
  • Mierzalny (mesurable),
  • Odpowiedni (achievable),
  • Realistyczny (realistic),
  • Określony w czasie (time-bound).

Gdy ten etap masz już za sobą, pozostaje Ci zaplanować działania marketingowe. W pewnym uproszeniu można powiedzieć, że wiąże się to z odpowiedzią na cztery podstawowe pytania: co zamierzam zrobić? jak? kiedy? i za ile?

Strategia marketingowa – skuteczny plan działania

Szukanie odpowiedzi na zadane wyżej pytania warto poprzedzić określeniem mocnych i słabych stron firmy. Dzięki temu będziesz wiedział, w czym tkwi największy potencjał, które obszary należy wzmocnić, a czego unikać.

Przy planowaniu konkretnych działań warto natomiast skorzystać chociażby z koncepcji 5P:

  1. Product, czyli produkt (Co masz do zaoferowania klientom? Jakie potrzeby ma zaspokajać Twój produkt? Co go wyróżnia na tle konkurencji?);
  2. Price, czyli cena (Za ile sprzedajesz Ty, a za ile Twoi konkurenci? Jakie koszty musisz uwzględniać? Ile chcesz zarobić?);
  3. Place, czyli miejsce (Tutaj zadaj sobie m.in. pytania o drogę, którą mają do Ciebie trafić klienci, transport towarów czy politykę zwrotów);
  4. Promotion, czyli promocja (Czy wykorzystasz programy lojalnościowe? A może wprowadzisz zniżki dla lojalnych klientów?);
  5. People, czyli ludzie (Z kim będą mieli kontakt Twoi klienci? Co możesz zrobić, żeby ulepszyć ich doświadczenia w kontakcie z firmą?).

Pamiętaj, że tworzenie skutecznej strategii marketingowej powinno opierać się na harmonijnym połączeniu kreatywności i „twardych” danych zgromadzonych w analizie rynku.

Więcej przydatnych informacji o nowoczesnym marketingu znajdziesz na blogu firmy Adnext. Odwiedzaj go regularnie, aby zawsze być na bieżąco z marketingowymi nowinkami!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Może Ci się spodobać