Branding jest procesem budowania i umacniania pozycji nowej marki. W jego wyniku powstaje solidna marka odpowiadająca na potrzeby swojej grupy docelowej. Swoistym przeciwieństwem brandingu jest natomiast rebranding – skomplikowany i złożony proces dotyczący już istniejących, dobrze zakorzenionych na rynku marek. Najprościej rzecz ujmując, polega on na zmianie/przekształceniu marki po to, aby lepiej dostosować ją do współczesnych realiów. Rebranding jest dość ryzykownym przedsięwzięciem, warto więc aby decyzja o jego przeprowadzeniu została dogłębnie przemyślana.
Od narodzin do… transformacji – jak wygląda życie marki?
Każda marka zaczyna podobnie. Na samym początku powstaje pomysł na produkt lub usługę, który następnie zostaje stworzony, wypromowany oraz sprzedawany w obrębie grupy docelowej. Na każdym etapie swojego istnienia marka musi umacniać swoją pozycję oraz walczyć z konkurencją. Podejmowane działania mają utrwalić jej wizerunek w świadomości odbiorców oraz sprawić, że to właśnie jej produkty będą ich pierwszym wyborem. W procesie brandingu, czyli budowania i umacniania pozycji marki istotne jest posiadanie wyróżniającego się logo, hasła przewodniego, dobrych produktów, działań z zakresu public relations oraz pozytywnych skojarzeń.
W toku życia marki często dzieje się tak, że stworzony lata temu wizerunek przestaje być aktualny. Trendy zmieniają się, do głosu dochodzą kolejne pokolenia odbiorców, a rozwój nowoczesnych technologii oferuje zdecydowanie więcej możliwości niż te znane z pierwszych miesięcy istnienia danego brandu. Tu właśnie wkracza rebranding, który jest procesem polegającym na modyfikacji jednego lub kilku elementów składających się na markę. Często rebranding obejmuje zmianę produktu na lepiej dostosowany do potrzeb odbiorców lub całej otoczki wizualnej marki. Rebranding często przeprowadza się także w sytuacji, kiedy wartość marki spada z powodu zaistnienia nowych trendów lub pojawienia się silnej konkurencji.
Co warto wiedzieć o rebrandingu przed rozpoczęciem procesu?
Rebranding jest procesem skomplikowanym i złożonym, w zależności od zakresu oraz bieżącej sytuacji marki. Jest to także dość kosztowne przedsięwzięcie, które wymaga podjęcia szeregu dobrze przemyślanych działań w sferze firmowego marketingu – np. zmiany sposobu reklamowania produktów, komunikacji z klientami, a także zaprojektowania od podstaw strategii marketingowej i kampanii reklamowych. Jednocześnie takie działania mogą być dość ryzykowne – klienci mają w głowie pewną wizję marki, do której są przywiązani i która wzbudza w nich określone skojarzenia. Z tego powodu zaleca się, aby rebranding został przeprowadzony szybko i sprawnie, aby nowa marka mogła płynnie zastąpić starą.
Rebranding najczęściej polega na odświeżeniu elementów wizualnych marki. Decydują się na niego istniejące od wielu lat firmy, których system identyfikacji wizualnej został stworzony dekady temu. Logo i inne elementy wizualne identyfikujące markę z biegiem lat stają się nieco przestarzałe i niedostosowane do współczesnych standardów graficznych. Już zmiana samego logo na bardziej nowoczesne potrafi zdziałać wiele pozytywnego dla odbioru marki oraz zyskać zainteresowanie młodszych klientów, którzy chętniej sięgają po marki kojarzące się im z aktualnością i nowoczesnością.