Istnieje szereg metod zbierania informacji, które następnie wykorzystywane są w statystykach dotyczących opinii publicznej na dany temat, badających poziom zadowolenia konsumentów, a nawet badań naukowych z dziedziny psychologii czy socjologii. Obecnie coraz częściej wykorzystywane są nowe technologie, które usprawniają zbieranie i analizę danych. Czym jest metoda CAWI? Jakie ma zalety i wady?
Techniki zbierania informacji w badaniach rynku
Wiele badań naukowych czy opinii publicznej wymaga zaangażowania respondentów losowych lub z wybranych grup społecznych. Do zbierania danych na zadany temat najczęściej stosuje się kwestionariusze. Metody ich wypełnienia mogą być jednak różne. Oto niektóre z nich:
- PAPI (ang. Paper & Pen Personal Interview) – respondent spotyka się osobiście z ankieterem. Ankieter zadaje pytania zawarte w kwestionariuszu i samodzielnie wypełnia ankietę. Metoda ta jest najdroższa i najbardziej czasochłonna. Ponadto papierowe ankiety znacznie utrudniają późniejszą analizę danych.
- CATI (ang. Computer-Assisted Telephone Interviewing) – ankieter korzysta z pomocy komputera, który wyświetla kolejne pytania z kwestionariusza. Pytania oraz odpowiedzi mogą być dobierane losowo. Badanie to przeprowadzane jest telefonicznie. Zaletą tej metody jest wprowadzanie odpowiedzi respondenta bezpośrednio do komputera, co przyspiesza późniejszą analizę danych.
- CAWI (ang. Computer-Assisted Web Interview) – najnowocześniejszy sposób przeprowadzania badań opinii publicznej. Kwestionariusze zamieszczane są w internecie. Link do nich przesyłany jest bezpośrednio do respondenta, który samodzielnie wypełnia ankietę.
Zalety i wady metody CAWI
Metoda CAWI jest dziś jedną z najpopularniejszych metod sprawdzania opinii publicznych. Sięgają po nią także naukowcy prowadzący badania z dziedzin psychologii i socjologii. Za wyższością tej metody nad innymi przemawia przede wszystkim łatwość konstruowania ankiety, szybkość analizy pozyskanych danych, a także niskie koszty. Przeprowadzanie ankiety nie wymaga obecności ankietera, który pośredniczy pomiędzy respondentem a kwestionariuszem. Ponadto do ankiet można swobodnie dołączać pliki graficzne i multimedialne.
Jak wszystko także metoda CAWI ma minusy. Ogranicza się jedynie do respondentów, którzy mają dostęp do internetu. Ponadto nigdy nie ma pewności, kto rzeczywiście uzupełnia ankietę.
Istnieje szereg sposobów na badanie opinii publicznej lub grupy docelowej. Jedną z najwygodniejszych, najtańszych i najszybszych jest metoda CAWI. Link do kwestionariusza jest bezpośrednio przesyłany do respondenta, który samodzielnie go wypełnia. Z metody tej coraz częściej korzystają nie tylko osoby badające poziom zadowolenia konsumenta, ale także naukowcy.