Bezpieczeństwo w sieci to dzisiaj priorytet, którym przejmować powinien się każdy przedsiębiorca działający aktywnie w branży e-commerce. Jednym z podstawowych narzędzi zapewniających ochronę użytkowników odwiedzających naszą witrynę jest certyfikat SSL. Czym jest i dlaczego należy go wdrożyć? Sprawdźmy to.
Zawartość strony
Czym jest certyfikat SSL i jak działa?
SSL to powszechnie stosowany protokół sieciowy, którego celem jest zapewnienie bezpiecznego połączenia internetowego na bazie szyfrowania stron internetowych. W celu zwiększeniu bezpieczeństwa internautów stworzono tak zwany certyfikat SSL, który łączy w sobie funkcjonalność protokołów telnet FTP, HTTP i innych standardów ochrony w sieci.
Dzięki zastosowaniu certyfikatu SSL na naszej stronie internetowej użytkownik może być całkowicie pewny, że wszystkie wrażliwe i poufne dane, takie jak login, hasło, numer karty bankowe czy dane osobowe nie zostaną przechwycone przez niepowołane strony. Wraz z popularyzacją zakupów w sieci i w ogóle, korzystania z internetu, certyfikat SSL stał się elementem “must have” dla każdego właściciela strony internetowej.
Dlaczego SSL jest niezbędny dla sklepów internetowych?
Certyfikat SSL jest niezbędnym elementem każdej strony internetowej – witryny wizytówki, bloga firmowego, a przede wszystkim sklepów internetowych, za pośrednictwem których klienci pozostawiają mnóstwo prywatnych danych. Dlaczego ten certyfikat jest tak istotny? Wystarczy jeden powód – bezpieczeństwo. Każdy z nas słyszał lub co gorsza, był bezpośrednią ofiarę przechwycenia wrażliwych danych w internecie. Login, hasło, pesel, dane karty kredytowej – to tylko wierzchołek góry lodowej danych, które z łatwością można wykraść ze strony niezabezpieczonej protokołem SSL.
Dzięki certyfikatowi cała komunikacja na linii przeglądarka WWW-hosting jest chroniona przed nieuprawnionym dostępem, dzięki czemu nasza strona spełnia istotne wymogi bezpieczeństwa komunikacji, co weryfikuje każda analiza strony internetowej wykonywana przez specjalistów. Co więcej, już teraz sklepy internetowe oferujące płatność online mają prawny obowiązek wyposażenia witryny w certyfikat SSL, który determinuje możliwość oferowania produktów i usług.
Brak SSL a zaufanie klientów – jak wpływa na sprzedaż?
Zostawmy na chwilę kwestie bezpieczeństwa (choć są one nierozerwalnie związane z tematem certyfikatu SSL) i skupmy się na innych korzyściach wynikających z wdrożenia tej technologii na swojej stronie. Dzisiaj świadomość bezpieczeństwa w sieci jest na bardzo wysokim poziomie i większość internautów jest w stanie bardzo szybko zidentyfikować, czy strona dysponuje protokołem SSL. Jeśli tak, oznacza to, że jest ona autentyczna i zapewnia bezpieczną transmisję danych.
Nawet gdy nie potrafimy po samym adresie URL rozpoznać istnienia SSL, Google nam w tym pomoże. Z pewnością każdy z nas doświadczył sytuacji, w której po kliknięciu w link do strony, zamiast bezpośrednio do niej, wyszukiwarka na chwilę zatrzymała się na stronie informującej, że właściciel witryny nie zadbał o certyfikat SSL i połączenie może zagrażać integralności naszych danych. To dostateczny powód, by 95% użytkowników natychmiast zawróciło, co oczywiście ma katastrofalny wpływ na widoczność danej witryny. Jeśli jednak chcemy ją odwiedzić mimo to, potrzebujemy kilkunastu sekund, by znaleźć odpowiedni checkbox, który pozwoli nam bezpośrednio wejść do danej witryny.
SSL to budowanie zaufania i prestiżu naszej strony internetowej, ale także firmy w ogóle. A trudno kłócić się z tezą, że jest to jeden z istotniejszych aspektów działań promocyjnych.
Jak sprawdzić, czy Twoja strona ma poprawnie wdrożony SSL?
Jesteśmy już przekonani, że SSL to podstawowy element strony internetowej? Zakupiliśmy certyfikat lub otrzymaliśmy go w ramach zakupu innej usługi? A zatem czas przekonać się, czy jest on poprawnie wdrożony. Instalacja certyfikatu SSL powinna przebiec ze wsparciem jednej z dedykowanych wtyczek, które różnią się zależnie od oprogramowania, z którego korzystaliśmy do zaprojektowania strony. To relatywnie łatwe zadanie, które jest bardzo dobrze opisane i nie sprawia problemu nawet podczas wykonywania go po raz pierwszy.
Kolejny etap to weryfikacja, czy SSL jest wdrożony prawidłowo. Darmowy audyt SEO identyfikuje potencjalne problemy już na samym początku, ale my samodzielnie możemy zweryfikować ten fakt za pomocą SSL checkera, dostępnego bezpłatnie w sieci. To specjalne narzędzie, które wygeneruje raport na temat prawidłowości wdrożenia certyfikatu na stronie. Dzięki temu możemy być pewni, że my i nasi klienci będą bezpieczni w trakcie przeglądania naszej witryny.