Nie każda agencja reklamowa jest agencja interaktywną, ale każda agencja interaktywna jest agencja reklamową, proste? Na początek wystarczy.
Obszar aktywności reklamowej w ciągu ostatnich 20 lat przesunął się z analogowego w cyfrowy. Na tyle szeroko i skutecznie, że naturalnym stało się wyłonienie agencji wyspecjalizowanych tylko w tym segmencie agencji. Dodatkowym czynnikiem pogłębiającym podziały są ciągłe zmiany cyfrowego świata. Dynamika jest na tyle dużą, że wśród agencji interaktywnych następują kolejne specjalizacje, które oddzielają firmy dla których bazą jest projektowanie stron internetowych od np. tych zajmujących się pozycjonowanie.
To światy przenikające się, ale ich wewnętrzne skomplikowanie wyłania naturalnych liderów, którzy poświęcają się wąskiej specjalizacji. Ewolucja znana ze świata przyrody działa również w cyfrowej przestrzeni.
Chcąc uporządkować zadania agencji interaktywnej, można wydzielić następujące główne zadania.
- tworzenie stron internetowych
- programowanie i budowa sklepów internetowych
- tworzenie systemu B2B, erp, crm
- e-marketing
- pozycjonowanie SEO i SEM
- utrzymanie hostingu i domen
- prowadzenie profili w mediach społecznościowych
- planowanie i wdrażanie strategii i kampanii marketingowych
Każdy z punktów zasługuje na osobne potraktowanie, można je jednak pogrupować w trzy zbiory:
1. budowa fundamentu, narzędzia
na którą składa się strona internetowa, sklep czy też system b2b. To podstawa, która kanalizuje wszelkie działania i strumienie informacji jakie niosą ze sobą odbiorcy/klienci. Dzięki analitycznemu wsparciu pozwala też ocenić skuteczność pozostałych działań.
2. strategia
analiza stanu obecnego oraz otoczenia biznesowego w kontekście obecnych i nowopowstających narzędzi. Następnie synteza i opracowanie celów na które składa się szereg działań. Strategia obejmuje też bieżącą reakcje i ewentualne zmiany jeżeli taka opcja leży u podstaw przyjętej opcji.
3. taktyka
to wdrażanie w życie przyjętej strategii w postaci precyzyjnych kroków w poszczególnych obszarach mediów społecznościowych, pozycjonowania i reklam. Przyjmuje charakter konkretnych wizualizacji, pojęć, artykułów, sloganów i przekazów wizualnych.
Czy warto zatem skorzystać z usług agencji interaktywnej?
Z jednej strony jest to firma, która wie coraz więcej o coraz węższej niszy z drugiej natłok zmian i czynników wpływających na funkcjonowanie w tej niszy wymusza ciągłe studiowanie algorytmu google, innowacji social mediów, nowych trendów i narzędzi.