Kampanie marketingowe są rządzone przez trzy wartości: personalizację, adekwatność i mierzalność. Za regulację pierwszej odpowiada psychologia biznesu. Za drugą badania rynkowe, dotyczące preferencji użytkowników. W przypadku trzeciej sytuacja jest nieco bardziej skomplikowana. O ile do pomiaru skuteczności kampanii digitalowej możemy wykorzystać narzędzia internetowe, jak Google Analytics, o tyle dla kampanii fizycznej już niekoniecznie. Jednak czy na pewno?
Zawartość strony
Czy da się wykorzystać Google Analytics do mierzenie kampanii offline?
Zasadniczo tak – będzie jednak potrzebne nieco wysiłku. Po pierwsze: poza swoją zwykłą stroną internetową, będziemy potrzebować również dedykowanego landing page. Link do niego umieścimy na broszurze reklamowej, ulotce, plakacie czy banerze. Możemy zachęcić użytkowników do wpisania go w okienko adresu dodatkowym rabatem, darmową dostawą lub gratisem przy zamówieniu.
Pod dedykowany landing page podpinamy konto Google Analytics, które dostarczy nam informacji na temat tego, ilu użytkowników trafiło na stronę dzięki reklamie offline. Na tym jednak nie koniec. Ta unikalna ścieżka klienta daje nam dodatkowe możliwości personalizacji reklam.
UTM i tagowanie użytkowników, a pomiar efektywności działań marketingowych
Do adresu naszego landing page musimy dodatkowo “dokleić” parametry UTM. Pozwoli nam to na bardzo precyzyjne śledzenie ruchu użytkowników w naszej witrynie internetowej. Bez tego Google Analytics nie będzie w stanie nam dostarczyć takich informacji, jakich oczekujemy. Parametry UTM pozwolą nam później na analizę efektów promocji. Adres URL kampanii można utworzyć za pomocą kreatora: https://ga-dev-tools.web.app/ga4/campaign-url-builder/.
Drugą kwestią jest oznaczanie użytkowników. Możemy je przeprowadzić poprzez wklejenie kilku linijek kodu do sekcji w dedykowanym landing page, który utworzyliśmy.
http://www.witryna-offline.pl/landing-page
http://www.witryna-offline.pl/landing-page?utm_source=materialy_POS&utm_medium=offline&utm_campaign=nazwa_kampanii
Dzięki temu kodowaniu użytkownicy, którzy trafili na naszą witrynę ze źródła offline zostaną specjalnie oznaczeni. Pozwoli to na personalizację reklam względem ich indywidualnej ścieżki zachowania.
Później wystarczy w Google Analytics stworzyć dedykowaną grupę odbiorców (listę remarketingową), do której skierujemy kampanię śledzącą. Uwzględniając w konstrukcji reklamy źródło, z którego przybyli klienci – zwiększymy efektywność swojej kampanii.
Jak wykorzystać kwestionariusze do mierzenia kampanii?
Innym sposobem na mierzenie efektów kampanii marketingowej jest wykorzystanie specjalnych kwestionariuszy. Polegają one na tym, że użytkownik sam zaznacza, z jakiego źródła trafił na naszą stronę. Ogromną zaletą tego rozwiązania jest to, że od użytkownika nie jest wymagane wpisanie dedykowanego adresu w pasku URL. Dzięki temu uzyskane dane będą bardziej wymierne. Użytkownicy bowiem z reguły nie oszukują podczas wypełniania tego typu kwestionariuszy.
Jak można wdrożyć to rozwiązanie? Wystarczy że do formularza kontaktowego lub procesu zakupu w sklepie internetowym dołączymy sekcję z zapytaniem “Jak trafiłeś/aś na naszą stronę?” i damy do wyboru kilka opcji, np. Facebook, Instagram, banner internetowy, YouTube, ulotka, plakat, polecenie znajomego itd.