W najprostszym ujęciu, copywriting to pisanie różnego rodzaju tekstów w celach marketingowych: poczynając od najprostszego sloganu reklamowego, a kończąc na długich artykułach specjalistycznych. Na potrzeby marketingu wykonywanego w sieci wykorzystuje się SEO – optymalizację pod kątem algorytmów wyszukiwania. Jednak stworzenie treści, która uzyska wystarczającą widoczność, wymaga specjalnych działań.
Zawartość strony
Jak napisać tekst zgodny z SEO?
Choć dokładne sposoby działania algorytmów wyszukiwarek pozostają owiane tajemnicą, istnieje parę zasad, dzięki zastosowaniu których treść wyróżni się spośród sobie podobnych. Umiejętnie skonstruowany tekst zbuduje widoczność w sieci, a tym samym wygeneruje ruch na stronie internetowej, przyciągając coraz większe rzesze odbiorców.
Jakość, nie ilość
Aby tekst został uznany przez wyszukiwarkę internetową za quality content, który będzie dobrze widoczny w wynikach, za cel należy sobie postawić przede wszystkim tworzenie merytorycznej, rzetelnej treści.
Absolutnie niedopuszczalnym jest zwyczajne kopiowanie treści z innego miejsca, bez wprowadzania zmian. Tekst powinien być napisany od początku, z wykorzystaniem wiarygodnych źródeł, najlepiej takich opatrzonych datą (czy jest aktualne?) i nazwiskiem autora (czy zostało utworzone przez specjalistę w tej dziedzinie?).
Dokładne zbadanie sprawy to podstawa – poszukiwania możemy zacząć równie dobrze w bibliotece, jak i na stronach internetowych zajmujących się danym zagadnieniem. Zawsze warto również zasięgnąć „drugiej opinii” i przeglądać różnorakie rodzaje źródeł o tej samej tematyce, co pozwoli wzbogacić tekst i wyróżnić go na tle innych, a tym samym zapewnić lepszą optymalizację.
Trzeba pamiętać również, by treść pozostała obiektywna – tzn. nie wplatać między wierszami własnej opinii. Dobrze jest wystrzegać się przesady i zachować ton neutralny (dotyczy to m.in. wykorzystania wykrzyknień itp.), unikać kolokwializmów i slangu (który bardzo szybko wychodzi z mody i może wręcz zniechęcać do czytania).
Słowa kluczowe w treści
Kolejnym, niezwykle ważnym elementem dla copywritingu SEO, jest dobranie odpowiednich fraz kluczowych. Ten aspekt ma duże znaczenie w pozycjonowaniu strony, ponieważ dzięki słowom kluczowym tekst będzie łatwiej znajdowany w bibliotekach wyszukiwarki, a co za tym idzie – uzyska lepszą widoczność.
Istnieje wiele narzędzi analitycznych, jakie mogą przydać się w wyodrębnianiu fraz kluczowych. Parę z nich udostępnia sam lider rynku wyszukiwarek internetowych – Google, takie jak np. Planer słów kluczowych. Od skorzystania z nich warto zacząć samą pracę nad tekstem (o ile lista nie zostanie dostarczona przez zleceniodawcę). Gdy frazy do użycia będą już przygotowane i gotowe do użycia, należy będzie zastanowić się nad:
- ich popularnością: krótkie są znacznie częściej wyszukiwane, ale za to o wiele bardziej konkurencyjne, długie zaś – przeciwnie;
- gdzie i jak umieścić: koniecznie w nagłówku H1 – czyli samym tytule oraz wstępie, a w następnych nagłówkach zaś w zależności od potrzeb. Powinny pojawiać się organicznie, nie po to, by przyciągnąć uwagę;
- zagęszczeniem: zbyt duża ilość powtórzeń słów kluczowych nie przyczyni się do lepszej widoczności, za to mogą one zostać „wyłapane” przez wyszukiwarkę i w efekcie nie osiągnąć zamierzonego rezultatu. Użycie wyrazów pokrewnych pozwoli uniknąć tego błędu.
Podczas formułowania fraz kluczowych pomocnym będzie też wyobrażenie sobie intencji tego, kto wyszukuje: co chce kupić, dlaczego chce to zrobić, jaka motywacja nim kieruje. Zmodyfikowanie słów kluczowych z uwzględnieniem tych szczegółów również przełoży się na widoczność tekstu, który sprawniej trafi do tych odbiorców, którzy go poszukują.
Poprawność językowa i odpowiednie formatowanie
Choć w erze internetowej język pisany wyewoluował i zyskał wiele różnych form: poprzez wykorzystanie skrótów, zapożyczeń z angielskiego, a nawet celowych literówek, w tekstach SEO wciąż obowiązuje jedna zasada, a mianowicie poprawna polszczyzna.
Teksty zawierające błędy ortograficzne i interpunkcyjne źle prezentują się dla wyszukiwarki (a co dopiero dla klienta). Poprawność językowa to zatem absolutna podstawa. Oprócz tego trzeba zważać na użycie odpowiednich słów – nie silmy się na użycie ekstremalnie specjalistycznych terminów. Prosta i przejrzysta treść zapewni niezmienną uwagę czytelnika, do którego przecież kierowany jest tekst.
O klarowności treści stanowi nie tylko styl, w jakim jest napisana, ale również formatowanie. Skończywszy pisanie tekstu, zwróćmy uwagę na takie rzeczy jak:
- wielkość i rodzaj czcionki;
- podział na nagłówki i akapity: przez tzw. ścianę tekstu trudno jest przebrnąć – stosujmy przerwy w odpowiednich momentach (np. kiedy omawiana jest zupełnie nowa treść), by poszukiwana informacja mogła być łatwiej odnaleziona;
- wypunktowania itp. przy wymienianiu przykładów: tak jak tutaj.
Podsumowanie najważniejszych zasad
Podczas tworzenia tekstu pod SEO należy pamiętać o paru decydujących aspektach. Treść musi być napisana prostym i zrozumiałym językiem, ale mieć wartość merytoryczną i zawierać rzetelne informacje. Słowa kluczowe należy dobrać starannie, najlepiej za pomocą dostępnych dla copywriterów narzędzi, a ich ilość i rodzaj dopasować do długości i charakteru tekstu.
Liczy się poprawny język oraz interpunkcja, a także sama forma tekstu – przejrzyste formatowanie znacznie ułatwia czytanie. Te wszystkie czynniki przedkładają się nad atrakcyjność treści i poprawiają jej widoczność w wyszukiwaniu.
1 comment
W procesach tworzenia tekstu warto sobie ułatwiać zadanie i korzystać z takich narzędzi jak np. Contadu, które ułatwia proces analizy konkurencji, słów kluczowych i wielu innych czynników. Dla mnie obecnie must-have jeśli chodzi o narzędzia SEO jakimi się posługuję. Polecam wypróbować, jeśli do tej pory nie mieliście do czynienia z programem 🙂